אם יש דבר אחד שלמדתי זה שלפעמים אזרח בודד לא יכול להתמודד מול תאגידי ענק. תביעה ייצוגית היא הכלי המשפטי החשוב ביותר עבור האזרח הקטן. היא מאפשרת להתאגד ולעמוד יחד מול חברות גדולות שפעלו בניגוד לחוק.
בפשטות, תביעה ייצוגית מאפשרת לאדם אחד לייצג קבוצה רחבה של אנשים שנפגעו באופן דומה – גם אם הם עצמם אינם יודעים על כך. לדוגמה, אם חברת סלולר גבתה מכם עמלה בלתי חוקית בסך 10 ש"ח, סביר שלא תמהרו להגיש תביעה אישית. אבל אם אותה גבייה בוצעה כלפי 100,000 לקוחות – מדובר כבר בנזק כולל של מיליון ש"ח.
בתביעה כזו, האדם שמגיש את ההליך נקרא "תובע מייצג", והוא פועל בשם כלל הנפגעים, תוך בקשת סעד שיחול על הקבוצה כולה.
קשיים וביקורת
לא הכל ורוד בעולם התביעות הייצוגיות. ישנה ביקורת לא מבוטלת על התופעה:
מניסיוני, יש אמת בחלק מהביקורות, אבל היתרונות עדיין עולים בהרבה על החסרונות.
מניסיוני, התביעות הייצוגיות משיגות שלוש מטרות עיקריות:
כן, אבל זה לא פשוט. התנאי הבסיסי הוא שתהיו חלק מהקבוצה שנפגעה. בנוסף, צריך להראות שיש שאלות משפטיות או עובדתיות משותפות לכל חברי הקבוצה.
אני יכול לספר לכם שבתי המשפט בישראל די קפדניים בבחינת הבקשות לאישור תביעה ייצוגית. הם רוצים למנוע שימוש לרעה בכלי החשוב הזה.
בשנים האחרונות ראיתי תביעות ייצוגיות בתחומים רבים, אבל הבולטים ביניהם:
צרכנות – , הטעיה בפרסום, גביית יתר, הפרת הסכמים
בנקאות – עמלות בלתי חוקיות
ביטוח – אי תשלום תביעות או התנהלות שלא כדין
תקשורת – חיובים שלא כדין בחברות סלולר ואינטרנט
איכות סביבה – זיהום ומפגעים סביבתיים
חלק ניכר מהתובענות הייצוגיות מסתיים בהסכמי פשרה. מצד אחד, מדובר בכלי שמאפשר לנפגעים לקבל פיצוי בזמן קצר וללא צורך בניהול הליך ממושך. מצד שני, הפיצוי המוסכם עשוי להיות נמוך באופן משמעותי מזה שהיה נפסק לו התביעה הייתה מתקבלת במלואה.
לשמחתנו, בשנים האחרונות ניכרת מגמה של פיקוח הדוק יותר מצד בתי המשפט על תוכן ההסכמים. כיום, הסכמי פשרה אינם מאושרים באופן אוטומטי, והם נבחנים בקפידה כדי לוודא שאינם מיטיבים בעיקר עם עורכי הדין – אלא משקפים גם את האינטרס של הציבור הרחב.
תובענה ייצוגית היא מהכלים החשובים ביותר שנוצרו לאכיפה אזרחית במדינה דמוקרטית. היא מעניקה כוח ממשי לציבור – במיוחד לאזרחים שאין בידם את האמצעים להתמודד לבד מול תאגידים, גופים פיננסיים ורשויות.
אכן, יש לתחום הזה חסרונות, ויש בו מי שמבקשים לנצל אותו שלא בתום לב. לכן חשוב שיתקיים פיקוח ראוי, ואיזון נכון בין זכות הציבור לצדק לבין שמירה על תקינות המערכת.
אבל כאשר תביעה ייצוגית מנוהלת כראוי – כולם מרוויחים:
זהו תיקון. לא רק משפטי – אלא גם חברתי.
אל תהססו לפנות אלינו לקבלת סיוע אישי בנושא זה. צוות המשרד שלנו עומד לרשותכם.
משרד עורכי דין אסף ברוך מציע ייעוץ וייצוג משפטי מקצועי בתחומי הליטיגציה האזרחית, משפט מנהלי, מיסוי מוניציפלי ותובענות ייצוגיות, עם דגש על מקצועיות, יחס אישי וזמינות גבוהה ללקוחות.